:: پیاده سازی انواع مدل سقف کاذب کناف - 77153422

در این مقاله به توضیح انواع مدل سقف کاذب کناف می پردازیم و نحوه کاربرد سقف كاذب در دکوراسیون خانه را شرح می دهیم. امروزه استفاده از سیستم های نوین ساختمانی در صنعت ساختمان با نرخ رشد روزافزونی در حال پیشرفت می باشد به نحوی که در اکثر پروژه های ساختمانی سرعت و کیفیت این سیستم ها مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته است.
کناف که یکی از با کیفیت ترین برند های ساخت و ساز خشک می باشد با توجه به دارا بودن شبکه های نمایندگی کناف ایران به صورت گسترده امروز جایگزین مناسبی برای سیستم های منسوخ سنتی گردیده است و سقف کناف و دیوار کناف از متداول ترین این سیستم ها است.

انواع مدل سقف کاذب کناف

انواع مدل سقف کاذب کناف را می توان در سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

1-سقف های یکپارچه کناف
2-سقف های مشبک یا کلیک 
3-سقف های ترکیبی

سقف کناف یکپارچه :

سقفی که از انواع مدل سقف کاذب کناف است و متشکل از زیر سازی های گالوانیزه و پانل های گچی دارای وزن متوسط ۱2 کیلوگرم بر متر مربع و ضخامت گچ برگ متغیر از 6 تا 18 میلی متر که قابلیت رنگ امیزی بلا فاصله پس از نصب را دارا می باشد .
دقت بالا و پرت مصالح ناچیز و همچنین کاهش نیاز به حمل نخاله از پروژه و عدم استفاده از آب از ویژگی های منحصر به فرد این نوع  سقف است .
همچنین قابلیت تغییرات پس از اجرا بدون نیاز به تخریب اولیه وجه تمایز این سیستم با دیگر سیستم هاست. این مدل قابلیت اجرا به صورت انواع مقاطع باکس و دکوراتیو را دارا می باشد .

برای سقف کاذب در هر سال مدل های جدیدی می آید که بسیاری طبق مدهای جدید و مدرن سقف کناف از ویژگی های این مدل ها مطابق با سلیقه و هم چنین کارکرد آن استفاده می کنند.

سقف کناف

ویژپی های رنگ آمیزی سقف کناف قابلیت اجرای سقف

زیر سازی

گچ برگ

سقف مشبک یا کلیک به عنوان یکی از انواع مدل سقف کاذب کناف :
مدل سقف کاذب متشکل از زیرسازی های گالوانیزه رنگی وتایل های گچی یا .... پیش ساخته که بر مبنای 60 CM‌ طراحی شده اند ودارای وزن متر مربع حدودا 7 کیلو گرم می باشند و متناسب با نوع تایل دارای خواص اکوستیک و غیره بوده وپس از اجرا نیز  به راحتی به تاسیسات دسترسی دارند.
این نوع معمولا در فضاهایی مانند پارکینگ ها و فضاهای اداری وسقف کاذب سوله های تولیدی وسقف کاذب  آمفی تاتر ها استفاده میگردد .
سهولت و سرعت در اجرا و عدم نیاز به نقاشی و رنگ آمیزی از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن است .

 

سقف های تر کیبی از انواع مدل سقف کاذب کناف :

این مدل معمولا به دلیل برخی از مباحث معماری و یا اجرایی فنی توسط کارفرما و یا پیمانکار طراحی میگردد و متداول ترین نوع آن ترکیب سقف کناف یکپارچه و مشبک می باشد که به دلایل زیر مورد استفاده قرار می گردد:


1: نیاز به تعبیه دریچه های بازدید خاص که باید تقویت شوند تا در مقابل بار دینامیکی تاسیسات مستحکم باشند .
2: نیاز به حفظ کد ارتفاعی سقف در میانقابهای بین تیرها و یا سیستم های آتش نشانی و ..........
3:حفظ تناسب معماری سقف کناف در فضاهای غیر قابل تقسیم بر مضارب 0.6 متر.
4: نیاز به نور پردازی خاص در کاربری های اداری در فضاهای پر جمعیت .
5: استفاده از خواص آکوستیکی کناف در فضاهایی مانند سقف استدیو ها .
6: نیاز به دسترسی مداوم در فضاهایی که تاسیسات عبوری زیاد است در طول عمر سازه.
 

مدلهای سقف کاذب

 

سقف دکوراتیو :
این مدل که پیچیده ترین نوع از از انواع مدل سقف کاذب کناف می باشد سقوف یکپارچه با معماری خاص و اجرای خاص می باشد که معمولا متشکل از چندین کد ارتفاعی و انواع قوس ها خواهد بود بیانگر انعطاف این نوع سقف می باشد .

انواع دیوار کناف : این دیوارها به طور کلی متشکل از زیرسازی های گالوانیزه با مقاطع C  و U می باشد که به استاد و رانر معروف می باشد و لایه رویه از پانل های گچی یا سیمانی تشکیل میشود .
دیوارکناف دارای وزنی معادل 1۰ درصد دیوارهای بنایی بوده و با ضخامت های متفاوت از 7 سانتی متر به بالا قابل اجرا می باشد سرعت در اجرا و دقت بالا وقابلیت نصب عایق در بین دیوار از ویژگی های منحصر به فرد این مدل از سقف کناف است.

 

مدل های مختلف دیوار کناف


1:دیوار جداکننده                                  2:دیوار محیطی 
3:دیوار تاسیساتی                                 4:دیوارپوششی 

دیوار جداکننده :

معمولا کاربرد دیوار کناف برای تفکیک فضاهای داخلی از یکدیگر بوده ودر ارتفاع های مختلف قابل اجرا می باشد. 
بیشترین کاربرد در تغییرات و بازسازی واحدها پس از اتمام پروژه می باشد که به دلیل سهولت وسرعت اجرا ونیز عدم نیاز به مصالح بنایی بسیار پر طرفدار می باشد.
البته در بسیاری از پروژه ها از ابتدای ساخت تمامی دیوارهای داخلی کناف می باشد اما در پروژه های ساختمانی معمولی و کوچک بدلیل تغییرات زیاد و عدم وجود نقشه های دقیق همچنین قیمت ارزان تر مصالح سنتی کمتر از این سیستم استفاده می گردد.در انواع مدل سقف کاذب کناف می توان از کاربری این سیستم ها استفاده کرد.


دیوار محیطی :
این نوع دیوار متشکل از اکواپنل سیمانی اوت دور و سازه گالوانیزه می باشد که قابلیت بتونه و رنگ آمیزی دارد و در پروژه های خاص که سبک سازی مد نظر می باشد کاربرد دارد.


دیوار تاسیساتی :
در این نوع دیوار جداکننده، دو لایه قاب فلزی با فاصله از یکدیگر اجرا و از فضای به وجود آمده جهت عبور انواع تاسیسات استفاده می شود. قرارگیری تاسیسات در فضای خالی دیوار و دفن نشدن آن در داخل دیوار، علاوه بر رفع مسئله خوردگی و کاهش هزینه تعمیرات، امکان دسترسی به تاسیسات و تعمیرات و نگهداری را در مرحله بهره برداری آسان میکند.
یکی از کاربردهای مهم دیوار کناف تمییز زون حریق آتاق اسانسور بوسیله پانل های ضد حریق می باشد.
 

کاربردهای مهم کناف کاری دیوار

 

دیوار پوششی :
در این ساختار، صفحات روکشدار گچی بر روی یک زیرسازی فلزی که به دیوار زمینه متصل است، پیچ می شوند. وجود فاصله آزاد میان صفحات و دیوار زمینه، فضای تاسیساتی مناسبی جهت نصب لایه عایق ایجاد می نماید و عبور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، آن هم بدون نیاز به شیارزنی* ، ایجاد می نماید.این نوع پوشش کاری راه حل مناسبی جهت غلبه بر مشکلات اجرایی دیوار زمینه، نظیر ناشاقولی وناصافی دیوار و یا شرایط نامناسب جهت اتصال پرلفیکس (رطوبت، میزان جذب، آلودگی و…) می باشد.
به طور مثال با این روش می توان یک پوشش برای دیوارهای برشی بتنی (که پوشش با سایر اندودها بر روی آن دارای محدودیت است) ایجاد نمود. با استفاده از این ساختار، پوشش کاری با ارتفاع تا ۱۰ متر قابل اجرا می باشد.


دیوارهای پوششی بدون سازه کناف:
  ساختارهای سریع و کارآمدی جهت بازسازی دیوارهای بنایی قدیمی، پوشش دیوارهای بنایی جدید (نازک کاری) و بهسازی حرارتی و صوتی ساختمان ها* می باشند. در این ساختار از یک لایه پنل گچی یا پنل مرکب (پنل گچی پوشش شده با لایه عایق) استفاده می شود. در انواع مدل سقف کاذب کناف در نظر داشتن این موارد مهم است.
صفحات مذکور، بدون زیرسازی فلزی و به وسیله چسب خمیری مخصوصی به نام پرلفیکس (یا به وسیله بتونه درزگیر کناف) مستقیما به دیوار زمینه متصل می شوند. درزهای میان این صفحات به وسیله نوار و بتونه مخصوص درزگیری شده و بدین ترتیب سطحی یکپارچه حاصل می شود. سطح بدست آمده قابلیت اجرای رنگ، کاغذ دیواری و پوشش های دیگر را خواهد داشت.

 


موارد متداول استفاده از این سیستم امروزه شامل مدل های سقف کاذب کناف و دیوار کناف میشود.

ویژگی های سقف کناف و دیوار کناف  نسبت به دیگر سیستم های  سنتی شامل :

سرعت و سهولت در اجرا

انعطاف پذیری و دقت

سرعت و سهولت در اجرا انعطاف پذیری و دقت

صرفه اقتصادی

کیفیت بالا

صرفه اقتصادی کیفیت بالا
عایق صوتی و حرارتی
عایق صوتی و حرارتی

 
ویژگی های فوق از جمله عواملی است که کارفرمایان را مصمم به انتخاب این سیستم برای اجرای کناف در مقایسه با رقبای سنتی می نماید.

همچنین با توجه به زلزله خیز بودن کشورعزیزمان ایران نیاز به سبک سازی از جمله موارد مورد توجه تمامی طراحان ومشاورین عمرانی سطح کشور و توجه به بهینه سازی ساختمانها از نظر حرارتی و صوتی از جمله مهمترین دغدغه های امروزه صنعت ساختمان با سازو کارسیستم های کناف محقق گردیده است.

 

سقف کاذب چیست ؟

سقفی پوششی و غیر سازه ای که زیر سقف باربر اجرا می گردد و علاوه بر پوشش مناسب تاسیسات برقی و مکانیکی و قابلیت نور پردازی دارای زیبایی معماری و خواص متناسب با کاربری فضای مورد استفاده طراحی می گردد .

از کاربری مدل های سقف کاذب کناف علاوه بر زیبایی های بصری می توان کاهش حجم فضای مورد نیاز جهت تسریع در رساندن به دمای مطلوب و کاهش 
اتلاف انرژی همچنین استفاده جهت جذب صوت در فضاهای آکوستیک ویا جلوگیری از تجمع آلودگی در سطوح ناصاف ویا استفاده از آن در فضاهای حساس از نظر میکروبی نظیر اتاق های عمل وکارخانه جات تولید کننده مواد مصرفی یا دارویی نام برد.
 

انواع مدل سقف کاذب کناف را در شکل های زیر مشاهده می کنید :  

رابیتس کاری

PVC

رابیتس کاری سقف کاذب PVC


چوب


کناف

سقف های یکپارچه کناف انواع مدل سقف


سقف کاذب رابیتس کاری :‌


سقفی سنتی که در دو مرحله زیرسازی و گچ کاری اجرا می گردد زیرسازی این سقف از میلگرد های فولادی و صفحات رابیتس بوده و روی آن به وسیله گچ کاری پوشیده می گردد که سرعت کم و وزن زیاد و اجرای کار توسط دو اکیپ مختلف از جمله معایب آن می باشد البته قابلیت اجرای گچ بری های خاص فقط منحصر به این سقف است.


سقف کاذب PVC  : 

سقفی پیش ساخته که در دو مرحله زیر سازی و نصب پانل اجرا می گردد و این سقف معمولا در فضاهای اداری و فضاهایی که رطوبت بالا دارند مثل استخر ها و یا نیاز به پوشش قابل شستشو دارند مثل فضاهای سرد خانه و اشپز خانه ها استفاده می گردد .
سرعت بالا و قابلیت شستشو و مقاومت رطوبتی و پیش ساخته بودن از ویژگی منحصر به فرد این متریال می باشد.


سقف کاذب چوبی :‌

سقفی خاص که با زیرسازی چوبی یا قوطی کشی اجرا می گردد و پوشش نهایی آن چوب تراش خورده می باشد .
بسیار زیبا و خاص بوده اما به دلیل قیمت بالا و زیبایی خاص در فضاهای خاص مورد استفاده می باشد و برای مصرف انبوه دارای تو جیه اقتصادی نمی باشد.

برای اجرای کناف باید به تمام موارد بالا دقت کنید تا بتوانید بهترین کناف کاری چه سقف کناف و چه موارد دیگر را داشته باشید. انواع مدل سقف کاذب کناف در این مقاله به طور کامل بررسی شد.

 

مطالب مرتبط:

بررسی نحوه ی برآورد قیمت کناف

موارد مهم در انتخاب مجری و نحوه قرارداد اجرای کناف

 

تاریخ ایجاد:دوشنبه 26 تیر 1396
تعداد بازدید: 14076